Ποιος Λουκάνικος; Τα φώτα της δημοσιότητας στρέφονται πλέον στον «Θανάση», τον τετράποδο πρωταγωνιστή της ομώνυμης ταινίας μικρού μήκους του Δημήτρη Σοφιανόπουλου και έναν πραγματικό αγωνιστή της ζωής! Μπορεί η κινηματογραφική ιστορία που σκιαγραφεί την Αθήνα της οικονομικής κρίσης μέσα από τα μάτια ενός αδέσποτου να έφτασε πρόσφατα μέχρι την αγγλική έκδοση του ειδησεογραφικού δικτύου Al Jazeera, όμως και...
η αληθινή ιστορία του Τζακ, όπως είναι το κανονικό όνομα του σκύλου που παίζει στο φιλμ, θα μπορούσε κάλλιστα να φτάσει έως τα στούντιο του Χόλιγουντ. Ο Τζακ ήταν αδέσποτος και στην πραγματικότητα. Μέχρι που τον υιοθέτησε ένα ζευγάρι ηλικιωμένων από την Ελευσίνα. Εκεί βρήκε τη στοργή που του έλειπε στους δρόμους και ζούσε αρκετό καιρό ευτυχισμένος. Μια ημέρα το σκηνικό άλλαξε με βίαιο και τραγικό τρόπο. Οι ιδιοκτήτες του Τζακ δολοφονήθηκαν από εγκληματίες που εισέβαλαν στο σπίτι τους για να τους ληστέψουν. Επί τέσσερις ημέρες το σκυλί έμεινε κοντά στα νεκρά αφεντικά του θρηνώντας. Την πέμπτη κατάφερε με κάποιο τρόπο να βγει από το σπίτι. Τα επίμονα γαβγίσματά του προκάλεσαν την περιέργεια των γειτόνων, οι οποίοι ειδοποίησαν τις Αρχές που βρήκαν τα πτώματα.
Το σπίτι, ως τόπος εγκλήματος, σφραγίστηκε. Ο Τζακ, ορφανός πλέον, γύρισε στους δρόμους. Είχε προλάβει όμως να γίνει... διάσημος, έστω και με δραματικό τρόπο. Η εκπομπή του Γιώργου Παπαδάκη παρουσίασε εκείνη την περίοδο -περίπου πέντε χρόνια πριν- εκτενές ρεπορτάζ για τον σκύλο που είδε τους ιδιοκτήτες του να δολοφονούνται, οδηγώντας λίγες ημέρες μετά την Αστυνομία στον χώρο όπου διαπράχτηκε το διπλό φονικό. Αργότερα, η ιστορία του Τζακ μεταδόθηκε και από τα μέσα ενημέρωσης της Ολλανδίας και της Μεγάλης Βρετανίας, συγκινώντας το κοινό. Πιο πολύ απ' όλους συγκινήθηκε η εκπαιδεύτρια σκύλων Τζούλια Φιλίππου, η οποία τον αναζήτησε, τον βρήκε και τον πήρε κοντά της, αποφασίζοντας να τον υιοθετήσει. Η ζωή χαμογέλασε ξανά στον Τζακ που ξεκίνησε μια καινούργια ζωή στην Παιανία. Εκεί διατηρούσε η Τζούλια ένα κτήμα όπου έκανε εκπαιδεύσεις και φιλοξενούσε και άλλα σκυλιά. Ο Τζακ όμως ήταν για εκείνην ο πιο ιδιαίτερος, ο πιστός σύντροφός της, ο φίλος τον οποίο έπαιρνε σχεδόν παντού μαζί της.
Ο Τζακ ανταποκρίθηκε τέλεια στα... υποκριτικά του καθήκοντα
Οταν ο σκηνοθέτης Δημήτρης Σοφιανόπουλος έκανε... κάστινγκ σκύλων ψάχνοντας σε φιλοζωικές οργανώσεις να εντοπίσει τον κινηματογραφικό «Θανάση», η Τζούλια, που είχε στο μεταξύ εκπαιδεύσει τον σκύλο της κόρης του, του πρότεινε τον Τζακ. «Επειδή ο σκύλος της ταινίας είναι αδέσποτος, έψαχνα κάποιον που να φαίνονται στο πρόσωπό του τα συναισθήματα που έχουν τα ζώα που ζουν στους δρόμους, να δείχνει ότι έχει περάσει δύσκολες καταστάσεις» λέει στην «Espresso» ο γνωστός σκηνοθέτης. «Η Τζούλια μού είπε πως η μουσούδα του Τζακ είχε αυτό που ζητούσα και μου διηγήθηκε την ιστορία του. Και είχε δίκιο. Ο Τζακ ταίριαξε απόλυτα στον ρόλο του Θανάση». Τα γυρίσματα άρχισαν στα τέλη του 2011 και ολοκληρώθηκαν στα μέσα του 2012. Κατά τη διάρκειά τους, ο σκύλος, παρότι άπειρος, ανταποκρίθηκε τέλεια στα... υποκριτικά του καθήκοντα. «Με έχουν ρωτήσει πολλές φορές αν είναι δύσκολο να δουλεύεις με σκύλο. Δεν είναι εύκολο. Εχω δουλέψει όμως και με βεντέτες της τηλεόρασης και ήταν πολύ πιο... δύσκολοι. Τουλάχιστον ο Τζακ δεν αργούσε στα γυρίσματα και με λίγο σαλαμάκι ή κάποιο άλλο μεζεδάκι τα πήγαινε περίφημα στις λήψεις».
Τη δημιουργία της ταινίας του Δημήτρη Σοφιανόπουλου παρακολούθησε από κοντά με την κάμερά του ένας Κροάτης κινηματογραφιστής, ο οποίος επιμελείται μια σειρά ντοκιμαντέρ για λογαριασμό του αγγλικού Al Jazeera. Τα θέματα της εκπομπής του αντλούνται συνήθως από ενδιαφέροντα κινηματογραφικά πρότζεκτ τα οποία κάνουν σκηνοθέτες που κινούνται στην περιοχή της Μεσογείου. «Γνωριστήκαμε σε σεμινάρια ντοκιμαντέρ που είχαμε παρακολουθήσει παρέα και του φάνηκε ωραία η ιδέα μου για την καταγραφή της Αθήνας της κρίσης μέσα από τα μάτια ενός αδέσποτου σκύλου. Ετσι συναντήθηκε μαζί μου και με τους συνεργάτες μου την εποχή που κάναμε τα γυρίσματα της ταινίας και έφτιαξε ένα ημίωρο ντοκιμαντέρ που προβλήθηκε πριν από λίγο καιρό από το αγγλικό All Jazzera» λέει ο Δημήτρης Σοφιανόπουλος. Το ντοκιμαντέρ σημείωσε επιτυχία και τράβηξε το ενδιαφέρον του BBC. Δημοσιογράφος του βρετανικού δικτύου ζήτησε συνέντευξη από τον σκηνοθέτη για τον «Θανάση»!
Δεύτερη φορά ορφανός ο βασανισμένος σκύλος
Η ταινία του Δημήτρη Σοφιανόπουλου έκανε πρεμιέρα πέρυσι τον Σεπτέμβριο στο κινηματογραφικό φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους της Δράμας. Λίγο νωρίτερα, η ζωή έδειξε για δεύτερη φορά το σκληρό της πρόσωπο στον βασανισμένο σκύλο. Η Τζούλια, ο άνθρωπος που τον περιμάζεψε μετά το φονικό των αφεντικών του, έχασε τη ζωή της σε τροχαίο δυστύχημα. Ετσι ο Τζακ έμεινε δεύτερη φορά ορφανός. Ευτυχώς όμως, όχι για πολύ. Δεν θα μπορούσε άλλωστε... Μια καλή φίλη της άτυχης αφεντικίνας του, επίσης εκπαιδεύτρια, τον πήρε στο σπίτι της, ενώ στη συνέχεια δόθηκε για υιοθεσία σε μια οικογένεια που τον αγάπησε με την πρώτη ματιά. «Είναι πραγματικά πολύ συγκινητική η ιστορία του Τζακ. Θα μπορούσε να γίνει σενάριο ταινίας και να σημειώσει τεράστια επιτυχία. Είναι κάτι που έχω στο μυαλό μου, όχι βέβαια για το άμεσο μέλλον» λέει ο σκηνοθέτης και έχει απόλυτο δίκιο. Δεν ήταν λίγες οι φορές στο παρελθόν που αληθινές ιστορίες σκύλων έσπασαν ταμεία. Ενδεικτικά αναφέρουμε το «Χάτσικο» με τον Ρίτσαρντ Γκιρ, την ιστορία του σκύλου που περίμενε το νεκρό αφεντικό του στον σταθμό του τρένου επί δέκα ολόκληρα χρόνια. Επιθυμία του σκηνοθέτη είναι να κάνει την ιστορία του «Θανάση» και ταινία μεγάλου μήκους. Κι αυτό όμως δεν είναι ένα επαγγελματικό σχέδιο που αναμένεται να ξεκινήσει άμεσα.
Ο «Θανάσης» με τη φωνή του «Ομορφάντρα»
Ο «Θανάσης» είναι ένας αδέσποτος σκύλος που αφού έζησε κάποια χρόνια στο κέντρο της Αθήνας, είχε την τύχη να υιοθετηθεί από μια πλούσια οικογένεια και να «μετακομίσει» στην Εκάλη. Εκεί απέκτησε καινούργιο όνομα (Μπρούνο), Γερμανίδα γκουβερνάντα και συμπεριφορά νεόπλουτου. Ομως στη συνέχεια ήρθε η κρίση, τα αφεντικά του έχασαν τα πάντα και ο Θανάσης βρέθηκε πάλι στον δρόμο, αναγκασμένος να συνεχίσει τη ζωή του φτωχός και αδέσποτος. Γυρίζοντας πίσω στο κέντρο της Αθήνας, διαπιστώνει ότι τα πράγματα έχουν γίνει πολύ δύσκολα. Υπάρχει λίγο φαγητό και πολλή βία. Καλομαθημένος από την εύκολη ζωή των τελευταίων χρόνων, δυσκολεύεται να καταλάβει τι έγινε και άλλαξαν τα πράγματα.
Αν η ιστορία της ταινίας σάς θυμίζει την Ελλάδα και τους Ελληνες, έχετε δίκιο. «Μα, είναι μια παραβολή για την Ελλάδα των τελευταίων χρόνων» λέει ο σκηνοθέτης και συνεχίζει: «Ο κεντρικός ήρωας είναι ένας τυπικός Ελληνας πολίτης. Με τα δίκια του, αλλά και με τις ευθύνες του. Απλώς, ως αδέσποτος σκύλος που δεν έχει στον ήλιο μοίρα, είναι συμπαθής ακόμη και όταν κάνει μπαγαποντιές προκειμένου να επιβιώσει. Η ταινία είναι γυρισμένη με την υποκειμενική ματιά του “Θανάση”, ο οποίος σχολιάζει όσα βλέπει και όσα τον ενοχλούν. Με χιούμορ, με πίκρα, αλλά και με ισχυρές απόψεις. Ακριβώς όπως οι περισσότεροι Ελληνες, δηλαδή».
Οσο για τη φωνή της σκέψης του τετράποδου Θανάση; Και αυτή μπορεί να σας θυμίσει κάτι, αφού ανήκει στον γνωστό ηθοποιό Μανώλη Μαυροματάκη που έκανε πάταγο πριν από ενάμιση χρόνο ως «Ομορφάντρας» σε διαφημιστικό σποτ γνωστής εταιρίας κινητής τηλεφωνίας. «Του πρότεινα να γίνει η φωνή της σκέψης του Θανάση, επειδή είναι φίλος, πολύ καλός ηθοποιός, σοβαρός άνθρωπος, καταλαβαίνει επί της ουσίας τι σημαίνει ο συγκεκριμένος ρόλος και νομίζω ότι του πάει πολύ» εξηγεί ο σκηνοθέτης.
«Τα αδέσποτα έχουν μια μαγκιά και καταπληκτική αυτονομία»
Απόφοιτος του Κολλεγίου Αθηνών, του Reed College στην Αμερική και του London School of Economics, όπου σπούδασε Οικονομικά και Ανθρωπολογία, ο Δημήτρης Σοφιανόπουλος στράφηκε τελικά προς την τέχνη. Εχει σκηνοθετήσει δώδεκα σειρές για την τηλεόραση, τρεις ταινίες μεσαίου μήκους, έντεκα ντοκιμαντέρ, τριάντα μουσικές και πολλές ενημερωτικές εκπομπές. Επίσης έχει εργαστεί ως ερευνητής στο LSE, ως σύμβουλος υπουργού Μεταφορών στην Ελλάδα και ως εκπονητής μελετών πολεοδομικών αναπλάσεων. Ηταν αντιπρόεδρος του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου από το 2002 μέχρι το 2010 και σήμερα είναι γενικός διευθυντής τηλεόρασης στη Δημόσια Τηλεόραση. Την ταινία «Θανάσης» πήρε την απόφαση να τη φτιάξει, επειδή του άρεσαν πάντα τα αδέσποτα. «Είναι φοβερά ενδιαφέρουσα η συμπεριφορά τους, το πώς περνούν απέναντι στους δρόμους, πώς συμμετέχουν σε διαδηλώσεις. Γενικά έχουν μια μαγκιά και μια καταπληκτική αυτονομία. Και περνάνε δύσκολα τα αδέσποτα. Υφίστανται βία! Αυτό με ιντρίγκαρε πάντα και κάποια στιγμή σκέφτηκα αυτή την παραβολή. Διότι η παραβολή είναι δυνατό πράγμα στην τέχνη. Μπορείς να περάσεις την αλήθεια μέσα από αυτήν» λέει ο Δημήτρης Σοφιανόπουλος.
ΗΛΙΑΣ ΜΑΡΑΒΕΓΙΑΣ
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου