Στην εικονογραφία των Χριστουγέννων σταθερή πάντα θέση παίρνουν δύο ζώα, ένα βόδι και ένα γαϊδουράκι που παριστάνονται να σκύβουν τα αγαθά κεφάλια τους πάνω από την φάτνη του Χριστού.
Είναι από τις πρωτοχριστιανικές παραστάσεις στην σκηνογραφία της Γέννησης αυτά τα δύο ζώα. Η τυπική αυτή παράσταση στερεώθηκε στην χριστουγεννιάτικη εικονογραφία όλων των αιώνων τόσο στην Ανατολή όσο και στην Δύση και μας δίνει συνήθως το βόδι πυρόχρωμο ή καφετί, το δε γαϊδούρι γκριζοάσπρο, έτσι που κάποτε να μοιάζει με άλογο.
Είναι από τις πρωτοχριστιανικές παραστάσεις στην σκηνογραφία της Γέννησης αυτά τα δύο ζώα. Η τυπική αυτή παράσταση στερεώθηκε στην χριστουγεννιάτικη εικονογραφία όλων των αιώνων τόσο στην Ανατολή όσο και στην Δύση και μας δίνει συνήθως το βόδι πυρόχρωμο ή καφετί, το δε γαϊδούρι γκριζοάσπρο, έτσι που κάποτε να μοιάζει με άλογο.
Ο αρχικός ρόλος των ζώων αυτών ήταν να ζεσταίνουν με τα θερμά χνώτα τους το νεογέννητο θεϊκό βρέφος, έτσι καθώς έσκυβαν πάνω από τη φάτνη-λίκνο του μέσα στο ψυχρό σπήλαιο.
Αργότερα, όμως οι ζωγράφοι και της Ανατολής και της Δύσης αποδεσμεύθηκαν από τον παραδοσιακό αυτό τύπο κι άφησαν τα δύο ζώα να κινηθούν πιο ελεύθερα, είτε από τη μια μεριά κι άλλη της φάτνης, είτε και παράμερα στο στάβλο, με το μάτι τους όμως πάντα στραμμένο προς τον Χριστό.
Αλλά δεν είναι μόνο αυτά τα γεωργικά ζώα που συμμετέχουν και συνεορτάζουν την γέννηση του Χριστού. Είναι και τα κτηνοτροφικά των ποιμένων που βρέθηκαν μάρτυρες γύρω από τη φάτνη. Πήγαν οι ποιμένες αλλά και τα πρόβατά τους έγιναν συμμέτοχα στην χαρά. Έτσι το σκέφτηκαν κι οι αγιογράφοι κι έχουν επεκτείνει στις παραστάσεις την παρουσία των προβάτων που είτε ακούνε μαζί με τους ποιμένες το ''Δόξα'' των αγγέλων είτε περιδιαβάζουν μέσα στο σπήλαιο ξαπλώνοντας κάποτε ήσυχα κάτω από τη φάτνη.
Πηγή: ''Τα Χριστουγεννιάτικα και των Γιορτών'' του Δ. Λουκάτου
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου